Sophistiqué
  • Living
    • Αυτοβελτίωση
    • Καθημερινότητα
    • Ταξίδια
    • Ψυχοσύνθεση
    • Καλύτερη ζωή
  • Άνθρωποι
    • Κοινωνία
    • Μας δίνουν έμπνευση
    • Stories
    • Απόψεις
    • InstaPolls
  • Σχέσεις
    • Σχέση
    • Φιλία
    • Φλερτ
    • Απόρριψη
    • Χωρισμός
    • Α’ ενικό
  • Οικογένεια
    • Γάμος
    • Εγκυμοσύνη
    • Παιδί
  • Πολιτισμός
    • Ελλάδα
    • Φιλοσοφία
    • Τέχνες
  • Quotes
Ακολουθήστε μας
Facebook 1K Likes
Instagram 2K Ακόλουθους
Χρήσιμα Links
  • Κατηγορίες
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική απορρήτου
Sophistiqué
  • Living
    • Αυτοβελτίωση
    • Καθημερινότητα
    • Ταξίδια
    • Ψυχοσύνθεση
    • Καλύτερη ζωή
  • Άνθρωποι
    • Κοινωνία
    • Μας δίνουν έμπνευση
    • Stories
    • Απόψεις
    • InstaPolls
  • Σχέσεις
    • Σχέση
    • Φιλία
    • Φλερτ
    • Απόρριψη
    • Χωρισμός
    • Α’ ενικό
  • Οικογένεια
    • Γάμος
    • Εγκυμοσύνη
    • Παιδί
  • Πολιτισμός
    • Ελλάδα
    • Φιλοσοφία
    • Τέχνες
  • Quotes
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός

Ο Λόγος του Κολοκοτρώνη στην Πνύκα

  • Sofia Boumpari
  • 25 Μαρτίου, 2021
0
0
0
0
0

Αποτελεί την πνευματική παρακαταθήκη του Γέρου του Μωριά προς τη νέα γενιά. Εκφωνήθηκε στις 8 Οκτωβρίου 1838 στην Πνύκα και πρωτοδημοσιεύτηκε στις 13 Νοεμβρίου 1838 στην αθηναϊκή εφημερίδα «Αιών», που εξέδιδε ο ιστορικός Ιωάννης Φιλήμων.

Στις 7 Οκτωβρίου 1838 ο γηραιός στρατηγός και εν ενεργεία Σύμβουλος Επικρατείας Θεόδωρος Κολοκοτρώνης επισκέφθηκε το Βασιλικό Γυμνάσιο της Αθήνας (νυν 1ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας) για να παρακολουθήσει τη διδασκαλία του γυμνασιάρχη Γεωργίου Γενναδίου (1784-1854) για τον Θουκυδίδη. Τόσο εντυπωσιάστηκε από την «παράδοσιν του πεπαιδευμένου γυμνασιάρχου και από την θέαν τοσούτων μαθητών», ώστε εξέφρασε την επιθυμία να μιλήσει και ο ίδιος προς τους μαθητές. Την πρότασή του απεδέχθη ο Γεννάδιος και λόγω της στενότητας του χώρου και του πλήθους των μαθητών η ομιλία του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη ορίσθηκε για τις 10 το πρωί της 8ης Οκτωβρίου 1838 στην Πνύκα.


Το γεγονός μαθεύτηκε στη μικρά τότε Αθήνα και εκτός από τους μαθητές, πλήθος ανθρώπων «διαφόρων επαγγελμάτων και τάξεων» συνέρρευσε στην Πνύκα το πρωί της 8ης Οκτωβρίου για να ακούσει τον ηγέτη της Επανάστασης του ’21. Ξαφνικά, στον χώρο της ομιλίας εμφανίστηκε «σμήνος χωροφυλακής», αποφασισμένο να διαλύσει τη συγκέντρωση, επειδή προφανώς, ως βασιλικότερο του βασιλέως Όθωνα, τη θεώρησε αντικαθεστωτική. Όμως, μετά τη διαβεβαίωση του γυμνασιάρχη και των καθηγητών για το «αθώο της πράξεως», οι χωροφύλακες αποχώρησαν και η ομιλία έγινε κανονικά. Άλλωστε, ο Κολοκοτρώνης δεν αποτελούσε κίνδυνο για τη δυναστεία, αφού τα είχε βρει με τον Όθωνα και κατείχε μάλιστα το αξίωμα του Συμβούλου της Επικρατείας, δηλαδή του πολιτικού συμβούλου του βασιλιά. (Το Συμβούλιο της Επικρατείας εκείνης της εποχής, που ήταν πολιτικό σώμα, δεν πρέπει να συγχέεται με το σημερινό Συμβούλιο της Επικρατείας, που είναι δικαστικός σχηματισμός.)

Η Ομιλία

Παιδιά μου!

Εις τον τόπο τούτο, οπού εγώ πατώ σήμερα, επατούσαν και εδημηγορούσαν τον παλαιό καιρό άνδρες σοφοί, και άνδρες με τους οποίους δεν είμαι άξιος να συγκριθώ και ούτε να φθάσω τα ίχνη των. Εγώ επιθυμούσα να σας ιδώ, παιδιά μου, εις την μεγάλη δόξα των προπατόρων μας, και έρχομαι να σας ειπώ, όσα εις τον καιρό του αγώνος και προ αυτού και ύστερα απ’ αυτόν ο ίδιος επαρατήρησα, και απ’ αυτά να κάμωμε συμπερασμούς και δια την μέλλουσαν ευτυχίαν σας, μολονότι ο Θεός μόνος ηξεύρει τα μέλλοντα. Και δια τους παλαιούς Έλληνας, οποίας γνώσεις είχαν και ποία δόξα και τιμήν έχαιραν κοντά εις τα άλλα έθνη του καιρού των, οποίους ήρωας, στρατηγούς, πολιτικούς είχαν, δια ταύτα σας λέγουν καθ’ ημέραν οι διδάσκαλοί σας και οι πεπαιδευμένοι μας. Εγώ δεν είμαι αρκετός. Σας λέγω μόνον πως ήταν σοφοί, και από εδώ επήραν και εδανείσθησαν τα άλλα έθνη την σοφίαν των.

Εις τον τόπον, τον οποίον κατοικούμε, εκατοικούσαν οι παλαιοί Έλληνες, από τους οποίους και ημείς καταγόμεθα και ελάβαμε το όνομα τούτο. Αυτοί διέφεραν από ημάς εις την θρησκείαν, διότι επροσκυνούσαν τες πέτρες και τα ξύλα. Αφού ύστερα ήλθε στον κόσμο ο Χριστός, οι λαοί όλοι επίστευσαν εις το Ευαγγέλιό του, και έπαυσαν να λατρεύουν τα είδωλα. Δεν επήρε μαζί του ούτε σοφούς ούτε προκομμένους, αλλ’ απλούς ανθρώπους, χωρικούς καί ψαράδες, και με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος έμαθαν όλες τες γλώσσες του κόσμου, οι οποίοι, μολονότι όπου και αν έβρισκαν εναντιότητες και οι βασιλείς και οι τύραννοι τους κατέτρεχαν, δεν ημπόρεσε κανένας να τους κάμη τίποτα. Αυτοί εστερέωσαν την πίστιν.

Οι παλαιοί Έλληνες, οι πρόγονοί μας, έπεσαν εις την διχόνοια και ετρώγονταν μεταξύ τους, και έτσι έλαβαν καιρό πρώτα οι Ρωμαίοι, έπειτα άλλοι βάρβαροι καί τους υπόταξαν. Ύστερα ήλθαν οι Μουσουλμάνοι και έκαμαν ό,τι ημπορούσαν, δια να αλλάξη ο λαός την πίστιν του. Έκοψαν γλώσσες εις πολλούς ανθρώπους, αλλ’ εστάθη αδύνατο να το κατορθώσουν. Τον ένα έκοπταν, ο άλλος το σταυρό του έκαμε. Σαν είδε τούτο ο σουλτάνος, διόρισε ένα βιτσερέ [αντιβασιλέα], έναν πατριάρχη, καί του έδωσε την εξουσία της εκκλησίας. Αυτός και ο λοιπός κλήρος έκαμαν ό,τι τους έλεγε ο σουλτάνος. Ύστερον έγιναν οι κοτζαμπάσηδες [προεστοί] εις όλα τα μέρη. Η τρίτη τάξη, οι έμποροι και οι προκομμένοι, το καλύτερο μέρος των πολιτών, μην υποφέρνοντες τον ζυγό έφευγαν, και οι γραμματισμένοι επήραν και έφευγαν από την Ελλάδα, την πατρίδα των, και έτσι ο λαός, όστις στερημένος από τα μέσα της προκοπής, εκατήντησεν εις αθλίαν κατάσταση, και αυτή αύξαινε κάθε ήμερα χειρότερα· διότι, αν ευρίσκετο μεταξύ του λαού κανείς με ολίγην μάθηση, τον ελάμβανε ο κλήρος, όστις έχαιρε προνόμια, ή εσύρετο από τον έμπορο της Ευρώπης ως βοηθός του ή εγίνετο γραμματικός του προεστού. Και μερικοί μην υποφέροντες την τυραννίαν του Τούρκου και βλέποντας τες δόξες και τες ηδονές οπού ανελάμβαναν αυτοί, άφηναν την πίστη τους και εγίνοντο Μουσουλμάνοι. Καί τοιουτοτρόπως κάθε ήμερα ο λαός ελίγνευε καί επτώχαινε.

Εις αυτήν την δυστυχισμένη κατάσταση μερικοί από τους φυγάδες γραμματισμένους εμετάφραζαν και έστελναν εις την Ελλάδα βιβλία, και εις αυτούς πρέπει να χρωστούμε ευγνωμοσύνη, διότι ευθύς οπού κανένας άνθρωπος από το λαό εμάνθανε τα κοινά γράμματα, εδιάβαζεν αυτά τα βιβλία και έβλεπε ποίους είχαμε προγόνους, τι έκαμεν ο Θεμιστοκλής, ο Αριστείδης και άλλοι πολλοί παλαιοί μας, και εβλέπαμε και εις ποίαν κατάσταση ευρισκόμεθα τότε. Όθεν μας ήλθεν εις το νου να τους μιμηθούμε και να γίνουμε ευτυχέστεροι. Και έτσι έγινε και επροόδευσεν η Εταιρεία.

Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση.

Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα. Άλλά δεν εβάσταξε!

Ήλθαν μερικοί και ηθέλησαν να γένουν μπαρμπέρηδες εις του κασίδη το κεφάλι. Μας πονούσε το μπαρμπέρισμά τους. Μα τι να κάμομε; Είχαμε και αυτουνών την ανάγκη. Από τότε ήρχισεν η διχόνοια και εχάθη η πρώτη προθυμία και ομόνοια. Και όταν έλεγες τον Κώστα να δώσει χρήματα διά τας ανάγκας του έθνους ή να υπάγει εις τον πόλεμο, τούτος επρόβαλλε τον Γιάννη. Και μ’ αυτόν τον τρόπο κανείς δεν ήθελε ούτε να συνδράμει ούτε να πολεμήσει. Και τούτο εγίνετο, επειδή δεν είχαμε ένα αρχηγό και μίαν κεφαλή. Άλλά ένας έμπαινε πρόεδρος έξι μήνες, εσηκώνετο ο άλλος και τον έριχνε και εκάθετο αυτός άλλους τόσους, και έτσι ο ένας ήθελε τούτο και ο άλλος το άλλο. Ισως όλοι ηθέλαμε το καλό, πλην καθένας κατά την γνώμη του. Όταν προστάζουνε πολλοί, ποτέ το σπίτι δεν χτίζεται ούτε τελειώνει. Ο ένας λέγει ότι η πόρτα πρέπει να βλέπει εις το ανατολικό μέρος, ο άλλος εις το αντικρινό και ο άλλος εις τον Βορέα, σαν να ήτον το σπίτι εις τον αραμπά και να γυρίζει, καθώς λέγει ο καθένας. Με τούτο τον τρόπο δεν κτίζεται ποτέ το σπίτι, αλλά πρέπει να είναι ένας αρχιτέκτων, οπού να προστάζει πως θα γενεί. Παρομοίως και ημείς εχρειαζόμεθα έναν αρχηγό και έναν αρχιτέκτονα, όστις να προστάζει και οι άλλοι να υπακούουν και να ακολουθούν. Αλλ’ επειδή είμεθα εις τέτοια κατάσταση, εξ αιτίας της διχόνοιας, μας έπεσε η Τουρκιά επάνω μας και κοντέψαμε να χαθούμε, και εις τους στερνούς επτά χρόνους δεν κατορθώσαμε μεγάλα πράγματα.

Εις αυτή την κατάσταση έρχεται ο βασιλεύς, τα πράγματα ησυχάζουν και το εμπόριο και ή γεωργία και οι τέχνες αρχίζουν να προοδεύουν και μάλιστα ή παιδεία. Αυτή η μάθησις θα μας αυξήσει και θα μας ευτυχήσει. Αλλά διά να αυξήσομεν, χρειάζεται και η στερέωσις της πολιτείας μας, η όποία γίνεται με την καλλιέργεια και με την υποστήριξη του Θρόνου. Ο βασιλεύς μας είναι νέος και συμμορφώνεται με τον τόπο μας, δεν είναι προσωρινός, αλλ’ η βασιλεία του είναι διαδοχική και θα περάσει εις τα παιδιά των παιδιών του, και με αυτόν κι εσείς και τα παιδιά σας θα ζήσετε. Πρέπει να φυλάξετε την πίστη σας και να την στερεώσετε, διότι, όταν επιάσαμε τα άρματα είπαμε πρώτα υπέρ πίστεως και έπειτα υπέρ πατρίδος. Όλα τα έθνη του κόσμου έχουν και φυλάττουν μια Θρησκεία. Και αυτοί, οι Εβραίοι, οι όποίοι κατατρέχοντο και μισούντο και από όλα τα έθνη, μένουν σταθεροί εις την πίστη τους.

Εγώ, παιδιά μου, κατά κακή μου τύχη, εξ αιτίας των περιστάσεων, έμεινα αγράμματος και δια τούτο σας ζητώ συγχώρηση, διότι δεν ομιλώ καθώς οι δάσκαλοι σας. Σας είπα όσα ο ίδιος είδα, ήκουσα και εγνώρισα, δια να ωφεληθήτε από τα απερασμένα και από τα κακά αποτελέσματα της διχονοίας, την οποίαν να αποστρέφεσθε, και να έχετε ομόνοια. Εμάς μη μας τηράτε πλέον. Το έργο μας και ο καιρός μας επέρασε. Και αι ημέραι της γενεάς, η οποία σας άνοιξε το δρόμο, θέλουν μετ’ ολίγον περάσει. Την ημέρα της ζωής μας θέλει διαδεχθή η νύκτα του θανάτου μας, καθώς την ημέραν των Αγίων Ασωμάτων θέλει διαδεχθή η νύκτα και η αυριανή ήμερα. Εις εσάς μένει να ισάσετε και να στολίσετε τον τόπο, οπού ημείς ελευθερώσαμε· και, δια να γίνη τούτο, πρέπει να έχετε ως θεμέλια της πολιτείας την ομόνοια, την θρησκεία, την καλλιέργεια του Θρόνου και την φρόνιμον ελευθερία.

Τελειώνω το λόγο μου. Ζήτω ο Βασιλεύς μας Όθων! Ζήτω οι σοφοί διδάσκαλοι! Ζήτω η Ελληνική Νεολαία!

Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/565

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Share 0
Share 0
Share 0
Sofia Boumpari

Κυνηγός στόχων, ανήσυχη, δημιουργική, εξαιρετικά επιλεκτική. Φιλόλογος, αγαπώ να ασχολούμαι με τα παιδιά, γι΄αυτό και δουλεύω μ΄αυτά. Η αγάπη μου για τα βιβλία και τη γραφή ξεκίνησε από τη στιγμή που άρχισα να γράφω και να διαβάζω. Σοφιστικέ από παιδί, φιλοσοφία η μεγάλη μου αγάπη, τυχαίο που με βάφτισαν Σοφία;

Προηγούμενο άρθρο
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός

Η ζωή της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας

  • Sofia Boumpari
  • 25 Μαρτίου, 2021
Προβολή
Μπορεί να σας αρέσει επίσης:
Προβολή
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός

Η ζωή της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας

  • Sofia Boumpari
  • 25 Μαρτίου, 2021
Προβολή
  • Πολιτισμός

Ποιος ήταν ο Άγιος Βαλεντίνος και γιατί γιορτάζουμε σήμερα τον έρωτα;

  • Sofia Boumpari
  • 14 Φεβρουαρίου, 2021
Η ιστορία του Άγιου Βασίλη και το έθιμο της βασιλόπιτας
Προβολή
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός

Η ιστορία του Άγιου Βασίλη και το έθιμο της βασιλόπιτας

  • Sofia Boumpari
  • 31 Δεκεμβρίου, 2020
Berlin Stories· Το Μουσείο της Περγάμου
Προβολή
  • Living
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Ταξίδια

Berlin Stories· Το Μουσείο της Περγάμου

  • Sofia Boumpari
  • 1 Σεπτεμβρίου, 2020
Ημέρα της Μητέρας· πώς ξεκίνησε;
Προβολή
  • Άνθρωποι
  • Ελλάδα
  • Κοινωνία

Ημέρα της Μητέρας· πώς ξεκίνησε;

  • Sofia Boumpari
  • 10 Μαΐου, 2020
Παγκόσμια ημέρα χορού· οι ταινίες που αγαπήσαμε
Προβολή
  • Πολιτισμός
  • Τέχνες

Παγκόσμια ημέρα χορού· οι ταινίες που αγαπήσαμε

  • Sofia Boumpari
  • 30 Απριλίου, 2020
Πώς καθιερώθηκε η Πρωταπριλιά;
Προβολή
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός

Πώς καθιερώθηκε η Πρωταπριλιά;

  • Sofia Boumpari
  • 1 Απριλίου, 2020
Αφιέρωμα στην 25η Μαρτίου 1821
Προβολή
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός

Αφιέρωμα στην 25η Μαρτίου 1821

  • Sofia Boumpari
  • 25 Μαρτίου, 2020
Πρόσφατα άρθρα
  • Μην ξεκινάς από το μηδέν και αγάπα την αποτυχία σου

    • Sofia Boumpari
    • 9 Φεβρουαρίου, 2022
    Προβολή
  • Πώς καταλαβαίνεις ότι κάποιος δεν είναι φίλος σου

    • Sofia Boumpari
    • 23 Νοεμβρίου, 2021
    Προβολή
  • Ο φόβος της απόρριψης

    • Sofia Boumpari
    • 26 Σεπτεμβρίου, 2021
    Προβολή
  • Θεωρείς ότι είσαι καλός άνθρωπος ;

    • Sofia Boumpari
    • 10 Σεπτεμβρίου, 2021
    Προβολή
  • Υπάρχει « αναίσθητος » άνθρωπος;

    • Sofia Boumpari
    • 30 Ιουνίου, 2021
    Προβολή
Trending
  • 1
    Μην ξεκινάς από το μηδέν και αγάπα την αποτυχία σου
    • Sofia Boumpari
    • 09.02.22
  • 2
    Πώς καταλαβαίνεις ότι κάποιος δεν είναι φίλος σου
    • Sofia Boumpari
    • 23.11.21
  • 3
    Ο φόβος της απόρριψης
    • Sofia Boumpari
    • 26.09.21
  • 4
    Θεωρείς ότι είσαι καλός άνθρωπος ;
    • Sofia Boumpari
    • 10.09.21
  • 5
    Υπάρχει « αναίσθητος » άνθρωπος;
    • Sofia Boumpari
    • 30.06.21
Sophistiqué
  • Κατηγορίες
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική απορρήτου
Όλα πολύ και λίγο απ' όλα.
©2025 SOPHISTIQUE.GR | ABOUT US

Εισάγετε τον όρο αναζήτησης και πατήστε Enter.

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας
Χρησιμοποιούμε cookies στον ιστότοπό μας, για εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων, παροχή λειτουργιών μέσων κοινωνικής δικτύωσης και ανάλυση των δεδομένων επισκεπτών μας. Κάντε κλικ παρακάτω για να επιβεβαιώσετε ότι συμφωνείτε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας στο web. Οποιαδήποτε στιγμή, μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε επιλογές συγκατάθεσης, επιστρέφοντας σε αυτό τον ιστότοπο.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥΑΠΟΔΕΧΟΜΑΙ
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
 Share
 WhatsApp
 Copy
 E-mail
 Share
 WhatsApp
 Copy
 E-mail
 Share
 WhatsApp
 Copy
 E-mail